W ubiegłym miesiącu Nielson (firma specjalizująca się w badaniach marketingowych) opublikował raport dotyczący światowych trendów w zakupach online. Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2010 roku, odpowiedzi udzieliło ponad 27 tys. internautów – z Azji, Europy, krajów Bliskiego Wschodu, Ameryki Północnej oraz Południowej – łącznie z 55 rynków. Badanie wykazało, że bez względu na region jest kilka kategorii w internetowych zakupach, które na całym świecie cieszą się podobnym zainteresowaniem. Ponadto w ujęciu globalnym najchętniej sprawdzamy opinie na temat wybranych grup produktów – przede wszystkim elektroniki i samochodów, przy czym najbardziej ufamy rekomendacjom naszych przyjaciół i rodziny.

 

Co globalny konsument kupi w najbliższej przyszłości?

Internauci zostali zapytani o to, co zakupią w sklepach online w ciągu najbliższego pół roku. Na pierwszym miejscu znalazły się książki – 44%, na drugim odzież/ akcesoria/ obuwie z wynikiem 36%, a na trzecim bilety lotnicze i rezerwacje – 32%. Prawie 1/5 badanych internautów odpowiedziała, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy nie planuje zakupów przez Internet, dokładnie 18% (dla polskich intentautów ten udział jest nieco niższy i wynosi 16%). Pełna lista odpowiedzi znajduje się na poniższym wykresie: 

Zanim kupimy, chętnie czytamy opinie innych

Dużą zaletą i wygodą zakupów przez Internet jest możliwość sprawdzenia oceny wybranego produktów napisanej przez innych użytkowników, czy testerów. Ankietowani zostali zapytani o to, jakich produktów nie nabędą bez wcześniejszych sprawdzenia opinii w Internecie. Najczęściej padającą odpowiedzią była elektronika użytkowa – na produkty tego typu wskazało aż 40% z odpowiadających osób. Na drugim miejscu znalazły się samochody – 38%, a na trzecim oprogramowanie – 28%.

Jaką część miesięcznych wydatków przeznaczamy na zakupy przez Internet?

Przeciętny Internauta przeznacza kilka procent swoich miesięcznych wydatków na zakupy online. We wszystkich regionach zdecydowanie najczęściej była wybierana odpowiedź poniżej 5%, a im wyższy procent udziału zakupów przez Internet tym mniej zaznaczeń wśród respondentów.

W swoim badaniu Nielsen starał się wykreować obraz przeciętnego, globalnego konsumenta online. Zaprezentowane dane wskazują na to, że pod pewnymi względami z grubsza mamy podobne preferencje zakupowe. Natomiast każdy rynek ma oczywiście inną specyfikę i rozwija się w innym tempie, dlatego tak duże uogólnienie ma na celu jedynie pokazać przekrojowo światowe trendy w e-zakupach. Raport, z którego pochodzą powyższe dane można pobrać  na tej stronie.

Popularne wyszukania