W sobotę 16 października w Warszawie odbyła się gala, na której nagrodziliśmy najlepiej oceniane  sklepy w Rankingu Zaufane Opinie 2010. Gala odbyła się w warszawskim hotelu Novotel. Przy okazji  opublikowaliśmy raport "Zaufanie w e-commerce to podstawa", nad którym pracowaliśmy do spółki z  redaktorami portalu Bankier.pl.

 

Zaufane Opinie to narzędzie, którego celem jest motywowanie sprzedawców do podnoszenia jakości obsługi klienta oraz wskazywanie kupującym, a samym kupującym wskazywanie, w których sklepach kupowanie jest całkowicie wolne od zagrożeń. Usługa ta na Ceneo dostępna jest już od półtora roku. Jej istotą jest fakt, że ankiety oceniające wypełniane są tylko i wyłącznie przez rzeczywistych klientów sklepów. Poziom wiarygodności takich opinii jest więc bardzo wysoki.

W tym roku postanowiliśmy pokazać, które sklepy zbierają największą ilość pozytywnych opinii. Z jednej strony zależało nam na nagrodzeniu najlepszych, a z drugiej na zmotywowaniu tych, którzy zbierają średnie i słabsze opinie, aby jeszcze bardziej przyłożyli się do swojej pracy.

Sam raport powstał a na podstawie rankingu, ale temat zaufania i bezpieczeństwa potraktowaliśmy nieco szerzej. Wyszliśmy od tego, że zaufanie to naczelna wartość w świecie internetu. W dzisiejszych czasach nie jest niczym dziwnym, że rozmawiamy, współpracujemy, lubimy się z ludźmi których nawet na oczy nie  widzieliśmy. Czy kontakty te miałyby miejsce, gdyby nie wzajemne zaufanie? Szczególną wartość zaufanie ma w świecie e-commerce. Klient, który nie ufa sprzedawcy, po prostu nie zrobi zakupów w jego sklepie. I na ten aspekt e-commerce chcieliśmy zwrócić uwagę. 

Przebadaliśmy użytkowników Ceneo, a także pracowników sklepów internetowych. Szczegółowych danych dostarczyły nam także serwisy: Allegro.pl, Platnosci.pl oraz iStore.pl.  Całość została przeanalizowana, a wnioski ubraliśmy w raport.

Przede wszystkim badania wykazały, że brak zaufania to jedna z ważniejszych barier w rozwoju rodzimego e-commerce. Boimy się, że sprzedawca nas oszuka, że przyśle towar niezgodny z opisem. Nasze obawy budzą niedokładne i niezbyt jasne opisy produktów, słabe galerie zdjęć a także długi czas oczekiwania na przesyłkę. Nie podoba nam się, że często kontakt ze sprzedawcą jest utrudniony. Wszystko to powoduje, że spora część kupujących w dalszym ciągu woli zrobić zakupy w tradycyjnym sklepie, zamiast udać się na stronę sklepu internetowego. Okazuje się, że im więcej konkretnych informacji na stronie, im więcej możliwości kontaktu tym pewniej czuje się kupujący. Użytkownicy szukają opinii o sklepie, czytają i analizują. I najważniejszy wniosek: sklepy, które uczestniczą w Programie Zaufane Opinie, notują realny wzrost sprzedaży. 

Mamy nadzieję, że samą galą, rankingiem i raportem narobiliśmy trochę zamieszania, a tym samym zwróciliśmy uwagę na temat  zaufania i bezpieczeństwa w e-zakupach. Już za rok kolejna edycja rankingu :)

Raport możecie pobrać ze strony:

http://ranking.ceneo.pl/

Tam też znajdziecie sam ranking, fotorelacje z imprezy :) Miłej lektury!

Popularne wyszukania