W ostatnich dniach, we Wrocławiu odbyło się trzydniowe spotkanie AdConference pod hasłem „Portret komunikacji marketingowej”. W ramach konferencji, w miniony poniedziałek Rafał Krzysztof Ohme wygłosił bardzo ciekawy wykład pt. "Mózg na zakupach". Prof. Ohme opowiadał o tym, jak duże znaczenie w podejmowaniu decyzji zakupowych ma nasza podświadomość. Okazuje się, że świadomość stanowi zaledwie 15% tego, co dzieje się w naszych głowach. Dlatego, zdaniem Rafała Ohme, tworząc działania promocyjne powinno się je opierać nie tyle o opinie przepytanych osób (jak jest to np. w przypadku grup fokusowych), ale o to, jak mózg reaguje na przedstawiony spot telewizyjny, czy reklamę prasową.

Na spotkaniu prowadzący zaprezentował film z nagraniem badania sprawdzającego reakcję mózgu na poziomie podświadomym na przedstawione obrazy. Osoba badana miała założony na głowę czepek z kabelkami – za ich pośrednictwem bada się emocje, które są wytwarzane w mózgu podczas oglądanego spotu reklamowego. Również do twarzy zostały przyczepione 2 kabelki, które badają mimikę twarzy. Na początek, osobie badanej prezentuje się film kontrolny, gdyż każdy z nas w inny sposób przetwarza np. zabawny, czy smutne sytuacje. Na przedstawionym badaniu, ten filmik posłużył jako obraz kontrolny:

Następnie badany obejrzał film, którego odbiór był docelowo sprawdzany. Na tej podstawie powstał obraz fal mózgowych, który w jasny sposób odzwierciedla jakie emocje w naszej podświadomości powstawały w trakcie oglądania obrazu. Jak się okazuje duży wpływ mają uwarunkowania kulturowe, czy płeć. Ludzie np. w tym samym kraju w podświadomości odbierają bardzo podobnie przedstawiane obrazy. Tego typu badania, pokazują dlaczego niektóre reklamy tak dobrze potrafią sprzedać produkt. Zdarza się nawet, że spot reklamowy jest tendencyjny i niczym nie zachwyca, a mimo to trafia w portfele konsumentów. Poniżej znajduje się reklama telewizora Sony, została przedstawiona na konferencji, jako spot bardzo dobrze odbierany przez nasze mózgi. Reklamę ogląda się przyjemnie, w tle słychać dobrze dobraną muzykę .Na zaprezentowanym wykresie mogliśmy obserwować, które momenty budzą pozytywne emocje, wśród oglądających. I tak najlepszy moment reklamy pojawia się w 45 sekundzie:

Popularne wyszukania